Huurovereenkomst

Een woning huren bij de Woonmensen begint wanneer u de huurovereenkomst ondertekent. U als huurder en wij als verhuurder sluiten daarmee een overeenkomst met alle bijbehorende rechten en plichten.

Bij het afsluiten van de huurovereenkomst ontvangt u ook algemene huurvoorwaarden die horen bij de woning die u huurt.

Veel gevraagd over Huurovereenkomst

Onze huurovereenkomst staat op 2 namen, een van de namen moet er af. Hiervoor heb ik een aanvraag ingediend. Hoe gaat het nu verder?

U hoort binnen 14 dagen of wij uw aanpassing goedkeuren. In dat geval ontvangt u een schriftelijke bevestiging en passen wij de naam in de huurovereenkomst aan. Als wij uw aanpassing niet goedkeuren, ontvangt u een schriftelijke afwijzing met daarin de reden.

Kan ik als mantelzorger aanspraak maken op de huurovereenkomst?

U kunt aanspraak maken op de huurovereenkomst als u minimaal 2 jaar samen ingeschreven staat bij de gemeente op het adres van de huurovereenkomst. Daarnaast moet u kunnen aantonen dat u samen een duurzame gemeenschappelijke huishouding hebt. Dit betekent dat uw relatie voor langere duur is en dat u gezamenlijk de kosten voor uw huishouden betaalt. Dit moet blijken uit documenten. Voldoet u aan deze voorwaarden? Vul dan het online formulier medehuurder in.

Wanneer teken ik de huurovereenkomst voor mijn nieuwe woning?

U tekent de huurovereenkomst voordat u de sleutels ontvangt. Over het algemeen vindt dit plaats op de dag van de oplevering. Na ondertekening ontvangt u de sleutels in de nieuwe woning.

Kan ik een kopie van mijn huurovereenkomst krijgen?

Ja, dat kan. U kunt hiervoor contact met ons opnemen.

Waar vind ik de algemene voorwaarden die bij mijn huurovereenkomst horen?

Bij aanvang van de huurovereenkomst heeft u van ons de algemene huurvoorwaarden ontvangen. U kunt ze ook vinden op www.woonmensen.nl.

Voor hoe lang is een huurovereenkomst?

U gaat een reguliere huurovereenkomst aan voor onbepaalde tijd. Er is geen einddatum. Soms is er een afwijkende termijn, bijvoorbeeld bij bedrijfsruimtes of bij te slopen panden. Soms is er wel een minimale huurperiode van 1 jaar, bijvoorbeeld bij vrije sector woningen.

Hoe vraag ik een huurspecificatie aan?

U ontvangt de huurspecificatie eennmaal per jaar met de huurverhoging. Bewaar deze goed.

Om de specificatie op te vragen kunt u contact met ons opnemen. Wij sturen u de specificatie dan toe.

Wat betekent kale huur?

De kale huur is de huurprijs zonder bijkomende (service)kosten en voorschotbedragen voor energie.

Ik ben hoog geƫindigd voor een woning. Hoe gaat het nu verder?

Na de sluitingsdatum benaderen wij de eerste kandidaat. Weigert de kandidaat de woning of wijzen wij de woning toch niet toe (bijvoorbeeld bij huurachterstand of overlast), dan benaderen wij de volgende kandidaat. Op woonkeus-stedendriehoek.nl kunt u de status bekijken van de betreffende woning.

Ik wil mijn huur opzeggen. Wat is de opzegtermijn?

U kunt elke dag van de maand de huur opzeggen. De opzegtermijn is één maand en de laatste huurdag moet een werkdag zijn. Als u bijvoorbeeld op 13 juli opzegt, dan is de einddatum 13 augustus. Valt uw gekozen datum in het weekend of op een feestdag, kies dan een werkdag na die datum. U kunt natuurlijk ook eerder uw huur opzeggen. Dan heeft u meer tijd om de woning goed op te leveren en is de kans groter dat er op tijd een nieuwe huurder bekend is. Dat kan een voordeel zijn als u spullen ter overname wilt aanbieden. Soms is er een andere opzegtermijn, bijvoorbeeld bij huur van een bedrijfsruimte. U leest de opzegtermijn in uw huurovereenkomst.

Bij het opzeggen van de huurovereenkomst wordt een eerste woningopname ingepland. Wat is dat?

Binnen drie dagen na onze bevestiging van de huuropzegging moet u een afspraak maken voor het uitvoeren van een eerste woningopname. Hierin stellen we samen de staat van de woning vast. Daarna heeft u zelf de gelegenheid voor eventuele herstelwerkzaamheden.

Kan ik de gegevens van een huurder bij jullie opvragen?

Nee, in verband met de privacywetgeving verstrekken wij u geen gegevens over andere huurders.

Ik wil de naam op mijn huurovereenkomst veranderen. Hoe regel ik dat?

De naam op de huurovereenkomst kan alleen gewijzigd worden na een Koninklijk Besluit of huwelijk. U kunt de naamswijziging aanvragen via een online formulier huwelijk.

Ik ben een inwonend kind en mijn vader/moeder is overleden. De huurovereenkomst staat op zijn/haar naam. Wat kan ik doen?

Gecondoleerd met uw verlies. U kunt een online formulier verzoek hoofdhuurder na overlijden indienen om hoofdhuurder te worden. Daaraan zijn wel enkele voorwaarden verbonden. Zo moet de inwoner onder andere minimaal twee jaar zijn hoofdverblijf hebben gehad in de woning, een duurzame gemeenschappelijke huishouding hebben gevoerd en in staat zijn de huur zelfstandig te kunnen betalen. Kinderen kunnen in principe geen medehuurder worden.

Ik gebruik mijn huurwoning als tweede woning en heb mijn hoofdverblijf ergens anders. Mag dat?

Nee, dit mag niet. Uw gehuurde woning moet uw hoofdverblijf zijn. Op dit adres hoort u ook geregistreerd te staan in de Gemeentelijke Basisadministratie.

Ik ben meer dan 2 maanden niet in mijn woning. Moet ik dat aan u laten weten?

Als u meer dan 2 maanden niet in uw woning bent, moet u dit doorgeven aan onze klantenservice. Neem contact met ons op en geef daarbij ook een contactpersoon door, zo kunnen we iemand bellen voor het geval er iets is met uw woning.

Mag ik als ZZP-er vanuit mijn huurwoning werken?

In uw huurovereenkomst en algemene voorwaarden staat dat uw woning als woonruimte gebruikt moet worden en niet gebruikt mag worden voor bedrijfsmatige activiteiten.

Ik wil graag reclame aanbrengen aan mijn woning. Mag dat?

Nee, dit is niet toegestaan.

Mag ik huisdieren houden?

Ja, u mag hobbymatig huisdieren hebben. Zorg er wel voor dat de huisdieren uw buren geen overlast bezorgen.

Meer vragen (14)

Navigatie

Vertalen / Translate